Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Kiki

Sidor: [1] 2 3 ... 31
1
Hej,

det är rätt att dina momskonto nollas på ut - och ingående moms. Dessa ska vara 0,- för nästa år.
Det som "aktiveras" är just 2650 Redovisningskonto för moms ,
och beroende på om du ska betala eller får tillbaka pengar från skatteverket ligger beloppet antingen på debet eller kreditsidan. Enligt ditt exempel ligger väl
6512,69 sek på debet sidan. Detta konto nollas sen vid återbetalning från Skatteverket, där Bankkonto debiteras och 2650 krediteras.

Hoppas det hjälpte...? :)

2
Löpande bokföring / SV: Utbildning kund
« skrivet: maj 15, 2017, 04:57:50 PM »
Hej igen,

har tydligen missuppfattd det.

Det står så här:
Du kan få avdrag för moms på kostnader för förtäring i samband med demonstrationer och visningar. Underlaget får vara högst 300 kronor exklusive moms per person och tillfälle.

Tyckte att dem menar jag får dra av även utgiften på mat och dryck, det menas dock tydligen endast momsavdraget. Egentligen skulle det då inte beskrivas som kostnad...eller, för det är det då väl inte om den inte dras av...??
 :-\

3
Löpande bokföring / SV: om fakturan bestridas
« skrivet: maj 15, 2017, 04:53:07 PM »
Ok, tack!

// 8)

4
Löpande bokföring / om fakturan bestridas
« skrivet: maj 09, 2017, 04:09:38 PM »
Hej,

hur går jag tillväga om vi fått en faktura vi bestrider?Även påminnelsen bestrider vi. Hur gör jag rent bokföringsmässigt, framför allt momsen?

Tacksam för hjälp.
// 8)

5
Löpande bokföring / SV: Utbildning kund
« skrivet: april 05, 2017, 07:04:34 AM »
 God morgon,

har gjord så här, att det klassas som demonstration/visning. Där är förtäring exkl. alkohol avdragsgill om det inte kostar mer än 300 sek per person.


http://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/kopavarorochtjanster/representation.4.15532c7b1442f256baec84b.html#!/2017?q=demonstrationer

// 8)

6
Bokslut och årsredovisning / SV: redovisning personalkostnader K2
« skrivet: mars 20, 2017, 02:06:40 PM »
Ok, tack för hjälpen!

//  8)

7
Bokslut och årsredovisning / SV: ställda säkerhet
« skrivet: mars 20, 2017, 02:06:02 PM »
Tack för det. Det var just i BFNAR (2016:10) där jag hittade detta, tänkte dock dubbelkolla.

tack!

8
Löpande bokföring / SV: Utbildning kund
« skrivet: mars 20, 2017, 12:33:57 PM »
Hej,

tack för din feedback.
Nu hållas dock utbildningen endast en dag. Från 8:00 till 15:00.

Det handlar ju om meterialanvändningen av det vi säljer till kunder. Att visa praktsikt hur det hanteras rätt.
Det tar ju inte 30 timmar i vecka, utan är en dags utbildningen med praktiska övningar. Detta ska vi betala själv, eller bättre får vi inte avdrag för?

Tack för hjälpen...

//

9
Löpande bokföring / SV: Förbättringsutgift på annans fastighet
« skrivet: mars 20, 2017, 12:28:39 PM »
Hej,

tack för det, det var det jag tänkte också. 8)

//

10
Löpande bokföring / Förbättringsutgift på annans fastighet
« skrivet: mars 16, 2017, 10:08:53 AM »
Hej,

vi har i en tidigare tråd pratat om det här med förbättringsutgiften på annans fastighet, där vi sagt att det är ok att skriva av i takt med hur länge hyresavtalet gäller.
Nu får vi detta år ännu mer utrymme vi kan hyra och blev frågade om vi kan tänka oss förlänga själva hyresavtal.
Förra årets utgifter har jag lagt på 4 år (så länge avtalet skulle gälla).
Utgiften i år 3 år (så var det planerad).

Om vi nu bestämma oss att förlänga avtalet ytterligare 2 år, skulle så klart detta årets utgift påverkas. Men hur jag med förra året som jag lagt på 4 år. Får jag skriva av det i den planerade takten eller ska jag lägga ingående värdet på årets utgifter och fördelar avskrivningen på den nya avtalslängd?
Låter kanske mer rimligt eller?

Tack för hjälpen...

//

11
Löpande bokföring / Utbildning kund
« skrivet: mars 16, 2017, 09:59:51 AM »
God morgon,

hur hanteras utbildning (en dag) ett AB arrangerar för sina kunder för att få bättre koll hur saker utförs på rätt sätt?
Vi står för fika, mat och utrustning som behövs för ca. 10 personer.
Hur gör jag, och är det avdragsgiltig?

// 8)

12
Bokslut och årsredovisning / ställda säkerhet
« skrivet: mars 14, 2017, 01:44:39 PM »
Hej ,
funderar på hur jag ska redovisa säkerheter i årsredovisningen (AB-K2).

Vi fick en checkkredit från banken för att kunna vara likvid när det behövs.
Vid bokslutsdatum har vi inte stått i minus på detta kontot, dvs. behövde inte krediten.

Brevet från banken innehåller ett belopp under rubriken: Företagsinteckningsbrev, sen anges kontonummret som berörs samt hur högt själva krediten är.

Vad ska jag ta upp nu i årsredovisningen? Enligt vad jag förstår gör jag så här:

Ställda säkerheter:
Företagsinteckning        Belopp: XXX


Rätt??
// ::)

13
Bokslut och årsredovisning / redovisning personalkostnader K2
« skrivet: mars 13, 2017, 02:47:10 PM »
Hej,

jag ska redovisa personalkostnader i årsredovisningen, gällande AB enligt K2.
I min balansräkning är ju alla kostnader med gällande personal. Sen finns det en not med tilläggsupplyssningar.
Vilka detaljerade uppgifter uppgifter om personalen ska jag lämna? Hittar inga exempel eller en förklaring K2 reglarna.
Jag tar inte med förmåner eller dylikt, men behöver jag ta upp utbildningskostnader och en kostnad för sjuk och hälsovård.

Jag har löner och andra ersättningar: lön och semester
Sociala kostnader och pensionskostnader: som det låter, sociala kostnader samt pension

I båda rubriker passar utbildning inte riktigt. Behöver det lämnas en särskild uppgift om detta överhuvudtaget?

Tack för hjälpen

// 8)

14
Löpande bokföring / SV: Kreditfakturan saknas
« skrivet: februari 24, 2017, 09:42:30 AM »
Vad bra, tack.

// 8)

15
Löpande bokföring / SV: Kreditfakturan saknas
« skrivet: februari 20, 2017, 04:07:46 PM »
Helt rätt..blir förvirrad nu.
Det jag egentligen är ut efter är att beloppet INTE ska kostnadsföras eftersom vi inte ska stå för denna utgift. Tyvärr är ärendet fortfarande inte reglerat och jag inväntar fortfarande kreditfakturan. Vi får se.


//

Sidor: [1] 2 3 ... 31