Hej och tack för utförligt svar!
Vad jag menade med "lämpliga konton" var förslag på vilka konton jag bokför de olika posterna, och det gav du några hintar om, tack för det.
Jag är fortfarande en smula förbryllad och undrar om jag tolkat dej rätt:
Åker jag med egen bil till ett momsfritt uppdrag fakturerar jag kort och gott gage och 18,50kr/mil för resan, och allt hamnar på försäljningskonto 3014 som en klumpsumma.
Åker jag bil till uppdrag som är momspliktat ska även reseersättningen ingå i momsunderlaget. När fakturan betalas hamnar arvodet på 3010 och utmomsen på t.ex 2610.
Nästa steg är att betala ut milersättningen åt mej själv, och den är alltid momsfri. Den bokförs på 7331 (varför inte 5891, 5892, 5618??), och jag kan med fördel bunta ihop ett antal resor till en utbetalning, t ex en gång i månaden. Utbetalningen kan jag låta gå till konto 2018 för Egna insättningar/uttag 2018 om jag inte vill ta ut i cash.
Jag skulle vilja lägga upp olika reseersättningsartiklar i mitt bokföringsprogram så att jag lätt fakturerar rätt summa och momssats vid olika typer av uppdrag/varuförsäljningar. För att det ska bli rätt behöver jag veta om det är så att momsen ska ingå i de 18,50 man fakturerar, eller om det ska läggas på de 18,50. Om momsen ska ingå bör mina artiklar se ut så här:
13,875kr/mil + 25% = 18,50
16,28/mil + 12% = 18,50
17,39 + 6% = 18,50
18,50 + 0% = 18,50
Eller är det tvärtom så att man ska man lägga på moms på de 18,50 vid fakturering? Då skulle milserättningen kunden betalar bli 23,13kr/mil vid 25% moms, 20,72 vid 12% moms etc.
Är jag på rätt väg eller är jag ute och cyklar? När man kommer överens om ett pris vill ju kunden veta vad slutsumman blir utan överraskningar. Eftersom jag oftast säljer till privatpersoner så vill de ha priset inklusive moms.
Och sista frågetecknet; hur bokför jag en inköpsresa till kontorsvaruhus där jag köper förbrukningsmaterial och förbrukningsinventarier som behövs i arbetet? Resan är ju knappast ett uppdrag i sig utan en ren kostnad. I slutändan genererar dessa inköp tjänster och i viss mån även varor som kan vara både momsfria och pliktade. Ska jag skriva en reseräkning till mig själv annat än resedagboken? Moms?
Mvh FrknF